środa, 10 sierpnia 2011

Przetwory - sos pomidorowy




Składniki

- 3 kg pomidorów
- 3 spore cukinie
- 4 cebule
- przyprawy: kilka listków bazylii i oregano, suszone oregano, zioła prowansalskie, szczypta ostrej papryki i imbiru, świeżo mielony biały pieprz, sól, cukier


Pomidory pokroiłam (ze skórką), cukinie i cebule obrałam, pokroiłam. Wszystko razem wrzuciłam do garnka, powoli gotowałam, aż warzywa się rozgotowały. Pod koniec dorzuciłam listki świeżych ziół. Lekko przestudzone zmiksowałam i przetarłam przez sito (by w sosie nie było skórek od pomidorów).
Dość długo odparowywałam – sos musi mieć być gęsty jak ketchup (czyli trzeba zredukować zawartość garnka mniej więcej o połowę). I teraz przyprawy: oczywiście dowolne zioła, co kto lubi; mój jest nieco ostry, ale można też dodać łagodnej papryki i mniej pieprzu. Po odparowaniu wody radzę wystudzić i koniecznie spróbować – dopiero wtedy czuć jego prawdziwy smak (i ewentualnie jeszcze doprawić).
Ponownie zagotowałam, gorący przelałam do słoiczków. Umieściłam je w garnku z ciepłą wodą – do połowy wysokości słoików – i nie doprowadzając do wrzenia wody pasteryzowałam 15 minut. Z tej ilości produktów wyszło mi 10 niedużych słoików. Ale to dopiero początek! Jeszcze będzie sos nieco łagodniejszy i oczywiście przecier pomidorowy na zupę.

5 komentarzy:

  1. Taki domowy sos jest najlepszy! Ja aktualnie zajadam się domowym keczupem sprzed roku :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Własnie dzis będe robić przecier pomidorowy. Bardzo fajnie, ze znalazłam pomysł, by przecierać go z cukinią - ganialne! U mamy w ogrodzie cukinia wychodzi wręcz z siebie... w sam raz na przecier. Jade zaraz na giełdę po dobre pomidory - teraz w super cenie, i będę przecierać. Dzięki za pomysł. Dodam jeszcze, ze dla koloru ja czasami dodaję czerwoną paprykę. Oprocz koloru wzbogaca lekko smak. Polecam. Taki soczek potem to niebo w ustach... a z wódeczką to już klasyka.

    OdpowiedzUsuń
  3. No właśnie zrobiłam już następną partię, bez cukinii, tylko z papryką i cebulą. Czeka mnie jeszcze przecier pomidorowy na zupę, bez dodatków. sliwka@, mam nadzieję, że przecieranie się udało!

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja właśnie się zabieram za robienie przecieru. Zrobiony w domu jest niezastąpiony.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ach wówczas zwariowałam chyba! kupiłam 24kg pomidorów i ze wszystkich zrobiłam 20 litrów pysznego, gęstego soku/sosu. Wyszedł i jest pyszny :) juz dwa słoiki wypiłam, pewnie nie dobędzie do zimy :)

    OdpowiedzUsuń